— siti sakina

Resepi Kuih Apam Kelapa

Kerala palappm atau Kuih apam kelapa adalah tradisional Sarapan Syria Kristian Kerala, secara tradisinya tuak (Kallu) digunakan untuk menapai adunan. Ia sesuai dihidangkan bersama Stew Ayam.
http://resepimasakanmudah.blogdetik.com/2015/12/16/resepi-halwa-lobak-merah

Berikut adalah cara yang cepat dan mudah untuk membuat palappams. Palappams atau appams lace biasanya dihidangkan dengan Stew Ayam. The lace seperti pinggir Apam memberikannya nama panggilan yang appams renda. Ini terdiri daripada adunan tapai beras mentah, kelapa, dan yis. Cara tradisional powdering tepung beras, menjadikan Kappi, dan lain-lain dan lain-lain mungkin agak mengelirukan kepada seseorang yang baru sahaja mula memasak; mereka pengantin merah kemalu-maluan baru, atau orang-orang yang menjauhkan diri dari rumah. Secara tradisional Apam dibuat dengan tepung beras, Kappi, dan santan dan selepas perkahwinan saya saya cuba cara tradisional dan ia memakan masa dan kadang-kadang ia flop juga. Jadi amma mengajar resepi untuk membuat Apam cara mudah. Yis adalah faktor utama, menjadikan yis bangkit menyelesaikan semua masalah. Jadi apa yang anda perlu lakukan adalah meletakkan beras yang direndam dan semua bahan-bahan lain dalam kepada pengisar balang pengadun dan mengisar ia baik, tambah yis kepadanya dan serahkan kepada menapai selama lebih kurang 7 hingga 8 jam tanpa gangguan. Dalam iklim sejuk meletakkannya di atas penstabil daripada peti sejuk atau tv (saya digunakan untuk melakukan ini, ketika masih tinggal di Mercara, Coorg).

Bagaimana untuk membuat kenaikan yis.
Letakkan ¾ sudu kecil yis dan gula 1 sudu teh ke dalam gelas. Ambil ½ cawan air suam (bukan suam), ia perlu sangat ringan panas (air suam), tuangkan ke dalam gelas. Gaul dengan sudu dan serahkan kepada meningkat. Anda tidak boleh mengganggu selama kira-kira 15-20 minit.

Daripada yis anda boleh menambah tuak manis juga untuk adunan.

Bagaimana untuk membuat adunan:
Bahan-bahan:
Beras mentah direndam: 1 ½ hingga 2 cawan. (rendam selama atleast 1 jam)
Nasi: 1 segelintir (sekitar setengah cawan).
Kotoran kelapa: 1 segelintir (boleh tambah sedikit lagi untuk rasa lebih baik)
Gula: 1 sudu kecil.
Garam: 1 sudu kecil.
Telur: 1. (pilihan)
Air untuk mengisar.

Kaedah:
Ambil balang pengisar, masukkan ke dalamnya beras dikeringkan dan direndam, nasi, kelapa, gula, garam, telur dan sedikit air (boleh tambah air sewajarnya). Mengisar ia baik. Tuangkan ke dalam bekas yang dan menambah yis meningkat dan mencampurkannya dengan baik dengan sudu. Biarkan terganggu menapai. Adunan Apam bersedia. Adunan perlu sangat longgar boleh menambah lebih banyak air untuk menyesuaikan konsisten.

Ini adalah bagaimana adunan kelihatan selepas pengisaran.

Ini adalah bagaimana adunan kelihatan selepas ia ditapai (kira-kira 6-8 jam kemudian)

Bagaimana untuk membuat appams:

Letakkan palappachatti di atas dapur. Apabila ia adalah sederhana panas reneh api. Adalah lebih baik untuk menjaga api di rendah dan jika ia terlalu panas lace tidak membentuk dengan sempurna. Gris Chatti dengan minyak dan tuangkan satu sudu adunan ke tengah segera memegang dua tangkai Chatti dan memberikan memutar cepat untuk menyebarkan adunan sekitar. Jangan memutar lebih daripada sekali. Tutup dan biarkan selama lebih kurang 2 minit. Apam perlu bersedia dengan sedikit perangan di sisi.

An Update: Jika anda menggunakan yis segera, tambah 3/4 sudu kecil yis segera bersama-sama dengan adunan pengisaran. Dan menjaga adunan menapai kek batik nestum paling mudah.

Komentar Terbaru

Kategori

0 comments
Submit comment